Forssan seurakunnan esittely

Forssa sijaitsee Kanta-Hämeessä, Tampereen hiippakunnassa ja Tammelan rovastikunnassa, 2-tien ja 10-tien risteyksessä. ”Forssasta poijjaat kotoisin ollaan Tammelan pitäjästä”. Teollisuuspaikkakunta on kokenut monia muutoksia ja on monenlaisen koulutuksen keskus.

Itsenäinen Forssan seurakunta aloitti v. 1922 ja juhli 100 vuottaan v. 2022. Kirkko otettiin käyttöön jo ennen seurakunnan itsenäistymistä v. 1918. Koijärven seurakunta perustettiin 1924.  Seurakunnat yhdistyivät vuonna 2007 oltuaan yhteistaloudessa jo v. 1969 alkaen.  Koijärven kirkko täytti 100 vuotta v. 2023.

Forssassa ja Koijärvellä on hautausmaat. Forssassa ja Kojolla molemmissa on seurakuntatalo. Forssan hautausmaalla on oma siunauskappeli. Oma leirikeskus, Klemelä, on pois käytöstä, mutta ylätalo palvelee kerhoja ja perhejuhlia.

Vuoden 2023 lopussa Forssan seurakunnan jäsenmäärä oli 11 650 h (2023 ) ja kirkkoon kuulu n. 71 % väestöstä. Seurakunnassa kastettiin 58 lasta, haudattiin 219 henkeä ja vihittiin 14 paria. Kirkosta erosi 119 h ja liittyi 43.

Kirkollisveroprosentti on 1,4 %. Seurakunnan talousarvion loppusumma on n. 3 m€. Seurakunnassamme on 35 vakinaista työntekijää ja lisäksi kausityöntekijöitä. Kirkkoherrana on toiminut v. 2002 alkaen Esa Löytömäki, joka on myös Tammelan rovastikunnan lääninrovasti.

Tunnuslauseemme on: ”Meitin seurakunta uskoo ja välittää”. Toivomme, että koet seurakunnan omaksesi ja voit elää turvallisessa yhteydessä Jumalaan ja lähimmäisiin. Seurakuntamme on myös ekologinen seurakunta ja noudatamme kestävää elämäntapaa.

Teemme vireää yhteistyötä kaupungin, järjestöjen ja lähiseurakuntien kanssa. Myös ekumeenisia suhteita vaalitaan muiden kirkkojen kanssa. Lähetystyössä meillä on sopimukset kaikkien virallisten lähetysjärjestöjen kanssa. Meillä on myös ulkomaisia ystävyysseurakuntia.

Tutustu ajankohtaisiin asioihin myös fb-sivuillamme Forssan ev.-lut. seurakunta.