Pari neuvoa

Perheneuvojalta kysytään välillä neuvoja hyvään parisuhteeseen. Joskus olen uskaltanut antaa niitä ymmärtäen kuitenkin, että jokainen parisuhde on yksilöllinen ja omansa. Eli tässä on pari neuvoa perheneuvojalta.  Ajatusten otsikot on lainattu Samuli Putron kappaleesta Älkää unohtako toisianne.

Älkää unohtako toisianne,
vaikka eläisitte ruuhkavuosia ja välillä ilta seuraisi aamua niin tiiviisti, ettei meinaa muistaa päivän aikana tapahtuneita. Ja tuntuu ettei ole kohdattu kertaakaan. Keksikää itsellenne sopivia tapoja muistaa toisenne ja osoittaa se.

Vahvistakaa kakseutenne, olkaa usein käsikkäin. Salaisuutta jakakaa.
Mitkä ovat teidän parisuhteessanne tavat lähteä erilleen ja tulla takaisin ihan vaan vaikka tavallisena arkipäivänä? Voisiko niihin tilanteisiin löytää jotakin teidän parisuhteelle luontevaa tapaa huomioida ja antaa hetki aikaa toiselle?

Suoristakaa riitanne, kohta on jo huomenna.
Kun äänenne sortuvat useista kohdista, löytäkää korjattavaa.

Mistä oikeastaan riidat johtuvat? Väärin täytetystä tiskikoneesta vai siitä, että jommallekummalle tai molemmille tulee tunne, ettei ole tärkeä toiselle? Riidan todellisiin syihin kannattaa pureutua viimeistään silloin, kun huomaa näennäisesti pienen asian aiheuttavan ison riidan.

Oppikaa toisenne valoisaan aikaan ja oppikaa pimeys myös.
Kun aikuisina solmitaan parisuhde, siihen tuodaan väistämättä oman elämän historia. Se on aina tapahtumiltaan, malleiltaan ja kokemusten takia erilainen kuin toisen. Parisuhteen aikana on hyvä tutustua toiseen perusteellisesti ja oppia ymmärtämään erilaisia reaktioita asioihin.

Kun arki on taipuva itseään toistamaan, keksikää poikkeuksia.
Itseään toistava arki voi tuoda elämään lisää turvallisuutta ja ennakoitavuutta ja saattaa siksi olla tavoiteltavaa, mutta parisuhteessa sen vaarana voi olla kumppanin pitäminen itsestäänselvyytenä. Mikä olisi teille luonteva yhteinen poikkeus arkeen silloin tällöin?

Älkää unohtako toisianne.

xxxxxxx

Lähes kuusi vuotta kestänyt työrupeamani Forssan seurakunnassa päättyy maaliskuun lopussa. Olen kiitollinen työtovereilleni ja muille kohtaamilleni ihmisille hetkisen tai vuosia kestäneestä yhteisestä matkasta.

”Aika, jonka olet tuhlannut ruusullesi, tekee siitä niin tärkeän sinulle.” Antoine de Saint-Exupéry.
Toivotan kaikille hyvää ja oman näköistä elämän matkaa.

Jorma Virtanen

Kirjoittaja työskenteli Forssan perheasiain neuvottelukeskuksessa syyskuusta 2014 maaliskuuhun 2020. Kirjoitus on julkaistu Perheneuvojan pohdintoja -palstalla Forssan seurakunnan lehdessä 1/2020. Seurakuntalehdet löytyvät myös netistä tämän linkin takaa.

Jorma Virtanen
Perheneuvoja Jorma Virtanen lopetti työnsä Forssassa 31.3.2020. Kiitos ja siunausta tulevaan!