Hautaan siunaaminen

”Herra, kädelläsi uneen painan pään, kutsut ystäväsi lepäämään” (vk 517:4)

Kirkon jäsen siunataan hautaan kristillisesti.
Jos vainaja ei ole kuulunut kirkkoon, siunaus voidaan toimittaa omaisten pyynnöstä, mutta ei vainajan tahdon vastaisesti. Tässä on syytä noudattaa vainajan tahtoa.

Siunaaminen voi tapahtua Forssassa kappelissa ja Koijärvellä kirkossa. Siunaus voidaan toimittaa myös haudalla tai myös sairaalan kappelissa.

Siunaaminen tapahtuu arkussa. Jos arkku tuhkataan, uurna lasketaan myöhemmin hautaan sovitusti. Siunaaminen on mahdollista yleensä erityisissä tilanteissa (uurna tuodaan ulkomailta, vainaja löytynyt pitkän ajan kulutua).

Hautauksen käytännön järjestelyissä voi ottaa yhteyttä seurakuntatoimistoon. Myös hautaustoimistot auttavat järjestelyissä.

Siunausajat ovat yleensä lauantaisin tai perjantaisin  klo 10.00, 11.30, 13.00 ja 14.30.
2023: SIUNAUSKAPELLISSA REMONTTI,  SEN AIKANA SIUNAUKSET PE JA LA!

Seurakuntatoimistossa sovitaan hautaan siunaamisen ajankohta ja paikka.
Hautapaikka varataan seurakuntatoimistosta. Sieltä saa lisätietoja maksuista, hautamuistomerkkiin liittyvistä asioista ja haudanhoidosta. Hautausmaanhoitaja opastaa myös mielellään hautausmaan käytännön asioissa.

Kappelin ja hautausmaan osoite on Tampereentie 10.

Forssassa on kaksi hautausmaata: Forssassa ja Koijärvellä.
Forssan ja Koijärven hautausmaalla on myös muistolehto, johon tuhka lasketaan. Omaiset voivat ostaa seurakunnalta nimilaatan yhteiseen muistomerkkiin niin halutessaan.

Muistotilaisuus voidaan viettää seurakunnan tiloissa, kotona tai muualla sopivassa paikassa. Forssassa ja Koijärvellä on seurakuntatalot. Lisäksi Matkussa on esim. kylätalo ja Forssassa pappila kirkon vieressä.

Siunaustilaisuuden kulku:
- Forssan kappelissa arkku on valmiina, Koijärvellä se kannetaan sisälle ennen tilaisuutta
Alkusoitto
Virsi
Kukat (voidaan laskea myös siunaamisen jälkeen tai haudalla)
(Musiikkia tai virsi)
Virsi
Loppusoitto
- Arkku voidaan kantaa hautaan.
- Tuhkaukseessa arkku voi jäädä kappeliin tai voidaan kantaa autoon.

Lisätietoa saa seurakuntatoimistosta ja taloustoimistosta

Ylösnousemus tuo toivoa kuoleman hetkeen. Jeesuksen sovitustyön ja ylösnousemuksen kautta meillekin on valmistettu sija taivaan kodissa.

Hautaan siunaamisen merkitys

Läheisen kuolema on syvä ja voimakas kokemus. Kuolema on aina yllättävä - odotettunakin. Hautajaisjärjestelyissä noudatetaan vainajan tahtoa.

Hautajaisjärjestelyt

Hautajaisten suunnittelussa ja toteutuksessa seurakunnan työntekijät ovat apuna. Voit olla yhteydessä oman seurakunnan kirkkoherranvirastoon, päivystävään pappiin tai hautaustoimistoon. Siunaustilaisuus ja muistotilaisuus tarjoavat läheisille mahdollisuuden yhteiseen surutyöhön.

Hautaan siunaaminen

Suru on luonnollinen tapa kohdata menetys. Samalla myös oman elämän rajallisuus tulee vastaan. Hautajaiset on omaisille tärkeä hetki suremiseen ja keskinäiseen lohdutukseen.

Omaisen tunteet ja surutyö