Forssan vanha siunauskappeli

Tampereentie 10, 30100 Forssa

Kappeli saatiin lahjoituksena seurakunnalle. Sen rakennutti omalla kustannuksellaan kunnallisneuvos, Forssa osakeyhtiön apulaisisännöitsijä Rudof Meyer. Kappeli vihittiin käyttöönsä 13.11.1910, joten se on yksi maamme vanhimmista siunauskappeleista. Rakennus on hirsirunkoinen, mutta rapattu päältä. Arkkitehtinä toimi Waldemar Aspelin.

Rakennus on tyyliltään puhdasoppinen suomalaiskansallinen jugendrakennus. Siitä kertoo sen jyhkeä ja symmetrinen muoto. Keskellä kappelia on ajan henkeen rakennettu katafalkki, jonka päälle vainajan arkku laitetaan. Katafalkin kulmissa on renessanssivaikutteiset pylväät, joiden päällä nelihaaraiset kynttilänjalat. Molemmilla seinustoilla ovat ”venetsialaishenkiset”, joskin jugendhahmoon muotoillut penkit. Muita istuimia kappelissa ei ole, vaan saattoväki seisoo siunaustilaisuuden ajan. Talvella kappelia lämmitettiin valurautaisella, puilla lämmitettävällä pystykamiinalla. Kappelia voidaan edelleen käyttää siunaustilaisuuksiin kesäaikana.

Lasimaalaukset on suunnitellut forssalainen taiteilija Albert Lindfors  ja ne valmisti Helsingissä S. Vuorion ateljee. Taivaansininen väri alttarin kuorin katossa kertoo ikuisen elämän toivosta.

Hautausmaan portilta kappelille johtava käytävä on näyttävä kokonaisuus. Sitä reunustavat nykyisin Tuijat, joiden väleissä on kuusi pylvästä. Niiden päässä on tinapellistä tehty, klassisesti koristeltu kukkakori tai poltetusta savesta tehty uurna. Lähellä käytävää on myös lahjoittajan, Rudolf Meyerin hauta, josta seurakunta nykyään huolehtii.

Kiviaidassa ovat raskasrakenteiset, kolmen metrin levyinen pääportti ja metrin levyinen ns. käyntiportti. Ne on valmistettu umpiraudasta takomalla ja niittaamalla Forssa yhtiön pajalla. Porttien suunnittelijaa ei tiedetä, mutta ne kustansivat vapaaherra Palmen.

Hautausmaan vihkiäisjuhla oli 22.8.1909. Juhlan yhteydessä siunattiin myös ensimmäinen vainaja, yövartija Kallion pieni poikalapsi. Hauta sijaitsee kappelin portailta katsottuna oikealla puolella ja siinä on kahden ihmishahmon koristama muistomerkki. Sen on veistänyt samaa sukua ollut Kallion kiviliike. Kappelin päädyssä on karjalaan jääneiden vainajien muistomerkki ja sankarihauta-alue. Sankarihaudan kohdalla käytävän toisella puolella on ns. museo hauta-alue, johon on haudattu mm. seurakunnan entisiä pappeja ja työntekijöitä.

Hiljenny sinäkin hetkiseksi vanhassa kappelissa. Ihastele sen ajatonta kauneutta ja kätke mieleesi sen seinäkirjoitusten opetus:

Rakasta lähimmäistäsi!               Kunnioita kuolleita!