Ystävyysseurakunnat

Ystävyysseurakuntatoiminnan tarkoituksena on edistää kirkkojen, seurakuntien ja niiden jäsenten keskinäistä yhteyttä ja vuorovaikutusta sekä kasvamista yhteisessä kristillisessä uskossa ja palveluvastuussa.
Seurakunnat vierailevat toistensa luona ja joka kesä järjestetään ystävyysseurakuntaleiri.

Alla oleva kuva on ystävyysseurakuntaleiriltä Forssan Klemelässä elokuussa 2014. Mukana oli ystäviämme Unkarista, Latviasta ja Virosta.

Mezaparksin seurakunta Latvian Riikassa on pieni seurakunta, jonka kanssa on solmittu sopimus keväällä 1996. Seurakunnassa on vierailtu vuosittain ja sen väkeä on ollut mukana ystävyysleirillä.
​​​​​​​Seurakunnan pappina Ilmars Rubenis. Seurakunnassa on jäseniä n. 200 ja se kokoontuu pienessä kirkkorakennuksessa. Suunnitteilla on rakentaa uudet toimitilat

Yhteyshenkilö: Anni Lautaporras, Esa Löytömäki

Kaarlin seurakunta on Tallinnassa Virossa. Seurakunta perustettiin 1600-luvulla. Nykyinen Kaarlin kirkko on rakennettu 1870. Kaarlin seurakunta on Viron suurin seurakunta.
​​​​​​​Yhteydet ovat olleet tiiviit jo pitkään sinne, ja yhteistyösopimus on solmittu virallisesti vuonna 1997. Vapaaehtoistyön leirejä on pidetty yhdessä. Nuoriso- ja lapsityön ja musiikkityön ryhmiä on myös vieraillut puolin ja toisin.
​​​​​​​Kaarlin kirkkoherrana toimii Jaak Aus v. 2012 alkaen. Yhteydenpito ja vierailut ovat luonteva osa työtä. Kaarlin seurakunnan jäsenmäärä on n. 3000.

Yhteyshenkilö: Hannu ja Tarja-Leena Ylitalo, Ella Saastamoinen

Gödöllön luterilainen seurakunta sijaitsee Budapestin lähellä Unkarissa.
Se on ollut virallisesti Forssan ystävyysseurakunta vuodesta 2013. Suhteet sinne ovat rakentuneet vähitellen, koska Gödöllö on Forssan kaupungin ystävyyskaupunki.
Unkarissa luterilaiset ovat vähemmistönä, n. 2-3 % väkiluvusta. Roomalais-katolinen ja reformoitu kirkko ovat enemmistönä.
Gödöllön kirkko on rakennetu 1920-luvulla. Seurakunnan kirkkoherrana toimii Albert Gabor. Moni seurakluntalaisista osaa suomen kieltä.

Yhteyshenkilö: Esa Löytömäki