Seurakunnan historiaa

”Forssasta poijaat kotoisin ollaan, hei Tammelan pitäjästä”.

Se pitää paikkansa, sillä Forssa kasvoi Tammelan kylkeen tehdasyhteisönä 1850-luvulta alkaen. Matka kirkolle alkoi käydä pitkäksi ja ajatus omasta seurakunnasta itää 1800-luvun lopulla. Tammelan pitäjä olisi halunnut pitää kasvanut Forssan yhteydessään, sillä olihan siellä puolet pitäjän väestä. Itsenäistymispyrkimyksiä oli jo puuvillatehtaan perustajalla Axel Wahrenilla, joka halusi tukea työläisiään ja tehdasyhteisön elämää. Tammelan rovasti Granfelt ei antanut periksi, vaan pyrki huolehtimaan forssalaisten sieluista.

Päätös viipyy
Forssan seurakunnan itsenäistymisestä tehtiin jo vuonna 1899 päätös, jonka senaatti vahvisti 1901. Kuitenkin vanhahko rovasti Nils Almark valittiin Tammelan kirkkoherraksi ja vasta hänen kuolemansa jälkeen itsenäinen Forssan seurakunta saattoi aloittaa toimintansa 1.5.1922.

Toimitiloja
Kirkko oli valmistunut jo vuonna 1917 Ståhlmanin kalliolle, pappila sen viereen jo vuonna 1911. Hautausmaa perustettiin vuonna 1909 Matkun tien varteen. Itsenäistyneessä Forssan seurakunnassa oli runsas 7 800 jäsentä. Vuoden 2021 lopussa Forssan seurakunnan jäsenmäärä oli 12181.

Nykyinen seurakuntatalo valmistui Kartanonkadun varteen vuonna 1967. Uusi siunauskappeli rakennettiin 1973. Vanha kappeli olikin Suomen vanhimpia, vuodelta 1910. Leirikeskus Klemelä Kuustossa on ollut leiritoiminnan keskus jo vuodesta 1947 ja sai uudisrakennuksensa 1977.

Koijärvi
Koijärven seurakunta muodostettiin vuonna 1924 Kojonkulmasta sekä Urjalan ja Kalvolan laita-alueista. Sen kirkko perustettiin seurojentalosta Kojon kylään.

Forssa ja Koijärvi muodostivat seurakuntayhtymän 1969, kun Koijärven kunta liittyi Forssaan. Vuodesta 1994 seurakunnilla oli yhteinen kirkkoherra ja yhteisiä työntekijöitä. Vuoden 2007 alusta Forssassa on ollut yksi seurakunta, kun Koijärven seurakunta liittyi Forssan seurakuntaan.

Koijärven hautausmaa on kirkon välittömässä läheisyydessä. Seurakuntatalo on sen vieressä. Matkussa on tilaisuuksia rukoushuoneessa ja kylätalolla.

Tästä linkistä pääset tutustumaan Forssan kirkon historiaan