Hoitosopimukset tulee tehdä ja maksaa kuluvan vuoden huhtikuun loppuun mennessä.

HAUTAHOIDOT:

PERENNAHOITO

HOITOHINNASTO

Kausikukkahoitoihin sisältyy:

• kukkamaan mullan vaihto ja lannoitus toukokuussa
  • kukkien istutus kesäkuussa ennen juhannusta
  • kastelu
  • kukkien hoito ja siistiminen
  • haudan nurmi- tai hiekkapinnan hoito
  • kukkien poisto syksyllä syyskuussa
  • hautaa ei voida hoitaa, jos sen muistomerkki on vaarallisesti kallistunut

Kasteluhoitoon sisältyy vain vesi.

Kesäkukkavaihtoehdot ovat: pelargonia, ruusubegonia, verenpisara, uudenguineanliisa ja kesäbegonia.
Seurakunta lähettää päättynyttä hoitosopimusta vastaavan tarjouslaskun automaattisesti seuraavan vuoden keväällä.

Hautamuistomerkin kunnostustyöt EIVÄT kuulu hautahoitosopimukseen. Haudan haltija on vastuussa muistomerkistä ja sen mahdollisesti aiheuttamasta vahingosta.

Haudan hallinta-ajan on oltava voimassa vähintään hoitosopimuksen keston verran.

1. VUOSIHOITO, ei sisällä kukkia

Vuosittain maksettava hoitosopimus. Hintaan lisätään valitun määrän mukaan muodostuva kukkien hinta (á 3€).

1 paikkaa       64,00 €

2 paikkaa       71,00 €

3 paikkaa       78,00 €

2. MÄÄRÄAIKAISET HOITOSOPIMUKSET KAUSIKUKILLA

Hoitosopimuksen hintaan sisältyy yhdelle hautapaikalle 2 kukkaa, kahdelle rinnakkaiselle paikalle 3 kukkaa jne. Lisäkukkien osto on mahdollista, mutta on huomioitava kukka-paikan koko, sillä liian tiiviissä kasvustossa kukat eivät mahdu kasvamaan ja ovat alttiita kasvitaudeille.

5 VUODEN SOPIMUS                                     10 VUODEN SOPIMUS

1 paikka         379,00 €                                     1 paikka          797,00 €

2 paikkaa       466,00 €                                     2 paikkaa       964,00 €

3 paikkaa       549,00 €                                    3 paikkaa        1147,00 €

3. PERENNAHOITO (monivuotinen ruohovartinen kasvi)

Perennahoito on ekologinen vaihtoehto kesäkukkahoidolle.

Perennahoito sisältää:

• perennojen hankinta ja uusiminen tarvittaessa
  • haudan nurmi- tai hiekkapinnan hoito
  • kasvualustan kunnostus ja lannoitus perennojen istutuksen yhteydessä
  • perennojen istutus, ylläpitohoito ja kastelu hoitosopimuksen aikana

5 VUODEN SOPIMUS                                     10 VUODEN SOPIMUS

1 paikkaa       215,00 €                                     1 paikkaa       454,00 €

2 paikkaa       264,00 €                                     2 paikkaa       549,00 €

3 paikkaa       312,00 €                                     3 paikkaa       654,00 €

Perennat kukkiva vähemmän aikaa kuin kausikukat, mutta kaunis lehdistö korvaa lyhyttä kukintaa. Istutettavat juurakot ovat aluksi pienet, mutta ne vahvistuvat parissa vuodessa. Lannoitteita ja kasvinsuojeluaineita käytetään vähemmän kuin kausikukilla, jolloin maaperä rasittuu vähemmän. Perennoja ei istuteta vuosittain, sillä niiden juurakot talvehtivat kukkapenkissä. Perennojen maanpäälliset osat lakastuvat talveksi ja keväällä kasvit jatkavat kasvua juurakkosilmuista maan lämmettyä. Perennahoitohaudalle ei voi tilata tai istuttaa kesäkukkia, jotta perennojen juuristo ei vahingoitu. Kanervat yms. tulee ne asettaa kukkamaan pinnalle omassa astiassaan, jotta perennojen juuristo säilyy ehjänä talven.

4. KASTELU (sisältää vain veden)

Kasteluapu sisältää:

• omaisten itse istuttamien ja hoitamien kukkien kastelua 10.6. – syyskuun puoliväliin asti
  • kastelu tehdään viikoittain samalla kuin muiden hoitosopimushautojen kukkien kastelu

35€ / hautapaikka

Kasteluapu sisältää vain kastelua. Kukat tarvitsevat kastelun lisäksi hyvän kasvualustan, lannoitusta ja hoitoa voidakseen hyvin ja kukkiakseen koko kesän. Näitä kasteluapu ei sisällä.

5. HAVUT SYKSYLLÄ                                                                8 € / kukkamaa

6. CALLUNA SYKSYLLÄ                                                            8 € /kpl

7. KYNTTILÄ HAUDALLE (Pyhäinpäivä tai jouluaatto)       8 € /kpl

Uurnalehto

Uurnalehto siivotaan viikoittain seurakunnan toimesta. Omaisten toivotaan huomioivan, että tälle alueelle ei saa tuoda pysyväisluontoisia muistoja eikä huomionosoituksia, jotta tilaa riittää paikan luonteen mukaisesti kaikille alueelle haudattujen omaisille. Seurakunnan työntekijät laskevat uurnalehdon uurnat hautaan ilman omaisten läsnäoloa. Tarkka hautapaikka jää vain seurakunnan tietoon.

Muistomerkki on Jukka Värvisen takorautateos Elämän liekki. Se on pystytetty vuonna 1996.