HAUDAN HOITO

Kirkkolain (17. luku) mukaan haudat on pidettävä hautausmaan arvoa vastaavassa kunnossa. Haudan hoidosta vastaa hautaoikeuden haltija. Hoitovelvoite täyttyy, kun haudan nurmi- tai hiekkapinta on siisti ja muistomerkki mahdollisine reunakivineen on suorassa. Pelkkä kukkien tuominen haudalle ei riitä täyttämään hoitovelvoitetta. Kukkien istuttaminen ei ole pakollista. Pitkään hoitamatta ollut hauta voidaan kuuluttaa hoitamattomuudesta. Seurakunnan kanssa voi tehdä hoitosopimuksen yhden, viiden tai kymmenen vuoden määräajaksi.

Hoitosopimukset on oltava maksettuina hoitoon halutun vuoden huhtikuun loppuun mennessä.

Aktiivinen hoitokausi kestää noin 10.6 - 1.9. välisen ajan (kukkamaan mullan vaihto ja lannoitus toukokuun lopulla). Kausikukat poistetaan haudoilta syyskuun loppuun mennessä, keleistä riippuen. Kaikilta haudoilta poistetaan talven aikana tuodut havut, callunat ja kanervat toukokuun alussa. Kesäkukkien istutuksen yhteydessä poistetaan hoitohaudoille tuodut orvokit ym. kevätkukat.

Hoitovaihtoehdot:

Kausikukkahoito

• Sopimusten pituudet 1, 5 tai 10 vuotta
  • Kasvualustan kunnostaminen keväällä, multien vaihto ja lannoitus
  • Nurmikon leikkuu ja viimeistely trimmerillä
  • Hiekkahaudan pinnan siistiminen haravoimalla
  • Kesäkukkien hankinta ja istutus. Huom! Omaisten tuomat kukat hoidetaan mikäli ne mahtuvat tilattujen kukkien kanssa kukkamaahan. Muussa tapauksessa ne nostetaan ylös, ruukutetaan ja laitetaan hautakiven taakse, josta ne poistetaan kun ovat menneet huonoksi.
  • Kukkien nyppiminen ja huonojen lehtien poistaminen

Perennahoito

• Sopimusten pituus 5 tai 10 vuotta
  • Nurmikon leikkuu ja viimeistely trimmerillä
  • Hiekkahaudan pinnan siistiminen haravoimalla
  • Kasvualustan kunnostaminen perennojen istutuksen yhteydessä, lannoitus ja kastelu
  • Perennojen hankinta ja istutus ensimmäisenä hoitovuotena

Kastelu

• Sisältää vain vettä. Kukat tarvitsevat kastelun lisäksi hyvän kasvualustan, lannoitusta ja hoitoa voidakseen hyvin ja kukkiakseen kauniisti. Näitä kastelu ei sisällä.
  • Kasteluapu sisältää maahan istutettujen kukkien kastelua 10.6. alkaen - syyskuun puoliväliin asti.

Hoitohinnasto

Perennahoito

Hoitosopimusehdot

Haudan hoitosopimukseen ei sisälly muistomerkin kunnossapitoa tai oikaisua. Muistomerkkien kunnossapito ja hoitamattomuudesta aiheutunut vahinko on omaisten vastuulla.